יום שני, 11 באוקטובר 2010

חוויות מכנס"אדם עולם" הראשון

אתמול (יום ראשון 10.10.2010) התקיים כנס "אדם עולם" הראשון,
http://www.facebook.com/event.php?eid=134071719969853
וגם http://www.antro.co.il/kenes/

בכנס השתתפו נציגים של מספר זרמי חינוך אלטרנטיבי\ניסויי
(בין אלו שזיהיתי - חינוך פתוח, חינוך דמוקרטי, חינוך וולדורף (אנתרופוסופי)) ונציגה של משרד החינוך.
מטרת הכנס הייתה לבחון כיצד ניתן ליצור שיתופי פעולה בין הזרמים השונים.

לצערי לא יכולתי להגיע אל הכנס מתחילתו (אילוצי עבודה) והצטרפתי אליו רק ב18:00 לתחילת המושב השני שלו.
הצטרפתי לקבוצה שהנחה אייל בלוך.
אייל בלוך סיפר על מגוון פרוייקטים שהוא הפעיל\הקים\יזם וביניהם (לא רשימה מלאה ולא בסדר כרונולוגי - אלא על קצה המזלג ממה שאני זוכר):
-הדרכת מורים מאפריקה
-הקמת סמינר מורים לחינוך ולדורורף בירושליים
-הקמת בית ספר ולדורף הראשון בארץ בירושליים (היום יש כבר 16 כאלו ברחבי המדינה)
-פרוייקט שבמסגרתו ילדים רואים רכשו והשתמשו במיומנויות במקצועות הלשון וההגיה, הסיפרות, והמחשב כשהתוצר היה דיסק מחשב עם ספרי קריאה מוקראים וערוכים על ידי הילדים לטובת ילדים עיוורים
-פרוייקט מתוכנת של תיעוד של בית ספר מנקודת הראות של אנשי הניקיון שעובדים בו.

הוא שם דגש על פרוייקטים שיוצרים קישורים ואינטגרציה בין קבוצות שאנחנו בדרך כלל לא רגילים לקשר ביניהן ועל פרוייקטים ש"יוצרים משמעות" כדבריו.

אנשים נוספים שהשתתפו בקבוצה סיפרו על יוזמות חינוכיות שונות שמהן הם באים או שבהן הן משתתפים, חלק נכבד מהן יוזמות של חינוך ולדורף - ממשגב ועד אילת....

המסר העיקרי שעלה ושהוצג בסופו של דבר כסיכום של הפעילות בקבוצה הזו היה שאנשים מגיעים לפעליות בהקשר חינוכי באים בשלב ראשון על מנת לתת פתרון לילדיהם באופן כאילו אגואיסטי ובסופו של דבר מוצאים את עצמם עוסקים בעשיה חינוכית קהילתית לטובת הציבור והקהילה שממנה הם באים. מסר או מסקנה נוספת שעלתה היא שחשוב שחלק מהאנשים יתפנו מהעשיה הקהילתית\מקומית שלהם ויתפנו לקדם את הדברים לרמה הארצית, ליצור קשר ואינטגרציה בין כל היוזמות השונות שבדרך כלל לא מכירות זו את זו והיו יכולות ללמוד הרבה אחת מהשניה.

המושב המרכזי שחתם את הכנס הונחה על ידי פרופ' ישעיהו תדמור - יו"ר התנועה להעצמת הרוח בחינוך שהיה בעברו מנהל בית הספר הריאלי בחיפה ומנהל סמינר הקיבוצים להכשרת מורים ועסק בשאלת האינטראקציה בין הזרמים השונים של החינוך האלטרנטיבי\ניסויי והחינוך המוסדי ה"רגיל".

דיברו במושב המרכזי גלעד גולדשמיט- מנהל בית הספר בהרדוף, יעקב הכט- מייסד החינוך הדמוקרטי בארץ ובעולם, גב' גנית ויינשטיין- מנהלת גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך ופרופ' ישעיהו תדמור שגם הנחה את הפנל.

אין לי אלא לתאר את הכנס כמרתק ומעורר השראה,
ורק נשאר לי להצטער שהפסדתי את חציו הראשון.

נתראה בכנס הבא...

תגובה 1:

מיריה אמר/ה...

פועליו של אייל בלוך אכן מעוררים השתאות. מספר דברים שנשארו אצלי ממושב הסיכום: מדבריו של יעקב הכט - עמדות הזרמים האלטרנטיביים בחינוך נשארות יציבות, ואילו עמדות משרד החינוך נתונות לשינוי, עם כל חילופי גברי; ומכאן-מ. החינוך "פתוח לשינוי"... גלעד גולדשמידט אמר, את מה שאני כבר יודעת, מתיאוריה וממעשה- שאין צורך להעיק על ילדים צעירים עם בחינות ודרישה להישגים, על מנת שיעברו את בחינות הבגרות בסוף י"ב. ושאצלנו הילדים מנקים את בתי החינוך שלהם. אמין א-סוויד הרשים ביותר עם דבריו הצלולים והברורים-הגיע הזמן לקיום אחד,מכובד ומכבד, של אזרחי ובני הלאום השונים בארץ הזו.  

Clicky Web Analytics